0

وبلاگ

جلسه 11 – جایگاه، ایندکس z، شناسه کلاس CSS المنتور


جایگاه ایندکس z شناسه کلاس CSS

در جلسات قبلی، قسمت طرح بندی را تا اندازه بررسی کردیم. در این جلسه به چهار قسمت جایگاه ایندکس z شناسه کلاس CSS می پردازیم. بکمک هر کدام از این بخش ها می توان المان را در صفحه تغییر داد.

جایگاه در قسمت طرح بندی المنتور

همانطور که از اسمش پیداست، این گزینه برای مشخص کردن جایگاه ویجت استفاده می شود و سه حالت دارد:

پیش فرض: همان جایگاه فعلی و اولیه المان می باشد.
مطلق: المان را به بالاترین یا پایین ترین قسمت کانتینر خود می چسباند. بکمک چهار فلش می توان مشخص کرد که المان بالا، پایین، چپ یا راست باشد. این گزینه در موارد خاص استفاده می شود و دقت کنید ممکن است دیزاین شما را خراب کند. پس در صورتی که به آن نیاز ندارید از جایگاه مطلق استفاده نکنید.
ثابت: این حالت برای المان یا بخشی استفاده می شود که قرار است در صفحه جایگاه ثابت یا fixed داشته باشد. برای مثال آیکون چت پشتیبانی، آیکون چت واتس اپ و ... دارای چنین جایگاهی هستند. اگر به المان خود جایگاه ثابت اختصاص دهید با اسکرول کردن صفحه تغییری در موقعیت آن المان حاصل نمی شود.

ایندکس z در قسمت طرح بندی المنتور

اگر با پاورپوینت کار کرده باشید احتمالا قسمت forward و backward را دیده باشید که می توان آیتمی را به زیر یا روی آیتم دیگر منتقل کرد. در المنتور نیز بکمک ایندکس z میتوان این قابلیت را پیاده سازی کرد. مثلا اگر دو المان دارید که ایندکس اولی 3 و دومی 5 باشد، المان دوم روی اولی قرار می گیرد. به عبارت دیگر هرچه ایندکس z المان بیشتر باشد روی المان های دیگر نمایش داده می شود.
برای المان هایی مثل منوی شناوری، ایندکس z را عدد بالایی قرار می دهند تا با اسکرول کردن صفحه روی همه المان های دیگر نمایش داده شود.

شناسه و کلاس CSS

این قسمت برای افرادی مناسب است که قبلا با HTML و CSS کار کرده باشند. از طریق آنها می توان برای المان id یا class تعریف کرد و بکمک آن ها المان را فراخوانی کرد. اگر با CSS آشنایی ندارید جای نگرانی نیست; این قسمت ها را خالی بگذارید.

قسمت دیگری تحت عنوان شرایط نمایش وجود دارد که در المنتور رایگان غیر فعال می باشد و در جلسات المنتور پیشرفته به آن خواهیم پرداخت.

آموزش کامل المنتور آکادمی شریفی

اگر در خصوص این جلسه یا سایر جلسات سوال داشتید حتما در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. همچنین جلسات بعدی آموزش 0 تا 100 رایگان المنتور را از دست ندهید. این آموزش کاملترین دوره ویدیویی المنتور فارسی می باشد که به تدریس سعید شریفی برای همه علاقه مندان ضبط شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.